„Be connected”, czyli bardzo wszechstronna obserwacja świata – wywiad z Renatą Chomicz

Początki

Robert Kostka-Zawadzki: Jakie były początki firmy Promostyl? Skąd pomysł na taką firmę?

Renata Chomicz: Firma została założona w latach 60-tych, kiedy moda zaczęła się demokratyzować. Pojawiła się wyraźna potrzeba informacji o trendach. Promostyl pojawił się, jako odpowiedź na potrzebę spójnej informacji, której potrzebowali styliści, producenci, oferując jednocześnie opis i analizę głównych tendencji na rynku, jakie będą mieć znaczenie w najbliższej przyszłości.

W pewnym momencie zarządzaniem Promostylem zajęło się małżeństwo de Diesbach. Byli to ludzie silnie zainteresowani przyszłością, futurolodzy, co miało decydujący wpływ na późniejszy rozwój firmy.

Jakie są  główne obszary Waszej działalności?

Najbardziej interesuje nas przekład nowych tendencji na styl, estetykę, design. Poważny wysiłek wkładamy w odczytywanie, od-kodowanie tendencji i przekładanie uzyskanych informacji później na produkt w sferze estetycznej, projektowej (design). W tym właśnie celu intensywnie obserwujemy to, co dzieje się w sferze społecznej i kulturowej.  Interesują nas zmiany w stylu życia ludzi i przekład tych zmian na produkty, które maja się ludziom podobać i do danej grupy ludzi „przemawiać”.

Obserwacje

Na czym polega ten proces odczytywania, od-kodowania, na co zwraca się  uwagę, czy to znaczy, że zwraca się  uwagę na wszystko, co się  wokół dzieje?

Tak. Obserwujemy to, co dzieje się w bardzo różnych dziedzinach.

Szczególną uwagę zwracamy na sztukę nowoczesną, bowiem jest ona bardzo silnym nośnikiem nowych tendencji i innowacji, szczególnie stylistycznych, estetycznych.

Zwracamy uwagę na kino, teatr, na to, co dzieje się w internecie, szczególnie na serwisy społecznościowe i blogi. Interesuje nas sport – ważną informacją będzie dla nas miejsce kolejnej olimpiady. Bywamy na rozmaitych targach branżowych, wnętrzarskich, czy odwiedzamy biennale architektury.

Śledzenie trendów to uwzględnianie bardzo różnych horyzontów, punktów widzenia, wiedzy pochodzącej z bardzo czasem odległych od siebie dziedzin.

Istota działalności Promostylu to nie zawężanie się na jakiejś ściśle określonej dziedzinie, a wręcz przeciwnie patrzenie w różnych kierunkach – „be connected”, czyli podejmowanie takiej bardzo wszechstronnej obserwacji świata i bycie na niego cały czas receptywnym.

Bardzo ważna jest umiejętność orientacji w przyszłość, szukanie nowych dróg, ale także pytania o własne życie, czego mi brakuje, co bym chciał, co bym sobie życzył, czego nie lubię, jak zmienia się mój sposób życia itd. Poza tym wykorzystanie własnej wyobraźni – to bardzo ważna umiejętność i to na wszystkich etapach w pracy nad tendencjami.

Szczególnie teraz, przy tak szybkim obiegu informacji jest to bardzo istotne. Możemy, bowiem zauważyć coraz silniejszy wpływ i przenikanie się rozmaitych dziedzin i branż na siebie.

Synteza i analiza

Ale tych znalezisk, czy tych obserwacji może w pewnym momencie zebrać  się bardzo, bardzo dużo. Możemy patrzeć, na rozmaitego typu zjawiska, miejsca i tak dalej. I co potem z tym się dzieje? Jak analizuje się taki obszerny materiał?

Potem staramy się poszukiwać  wspólnych słów, wspólnych kluczy i dokonujemy analizy i interpretacji zebranego materiału. Przeprowadzamy „burzę mózgów”, podczas której poszukujemy wspólnych mianowników, wspólnych treści. Ma miejsce analiza, szukanie, co się za tym kryje.

Ale na poziomie tych obserwacji możemy przecież zobaczyć  to, co dominuję, o czym piszą  media, o czym często się rozmawia. Wiemy, że ten trend jest, tak? Ale przewidywanie trendów polega też  na tym, żeby znaleźć coś, co jest jeszcze mało widoczne, a co może stać się popularne dopiero za dwa, trzy lata, na przykład. Jakie są relację pomiędzy tym, co jest na wierzchu i co jest dobrze widoczne, a tym, co dopiero zaczyna się  dziać i może zaistnieć  dopiero w najbliższej przyszłości?

To doświadczenie, wiedza i intuicja decydują później o tych selektywnych wyborach. Specjaliście w tej branży nie będzie trudno na koniec nadać trendom znaczenie, i nie trudno mu będzie znaleźć typowe sprawy, które mogą mieć silny wpływ na przyszłość.

Obecnie zaczęliśmy z większą  uwagą przyglądać się grupie określanej mianem YAWN’s (Young And Wealthy But Normal). Są to przede wszystkim młodzi, bardzo bogaci menadżerowie, jak na przykład założyciele Google, twórca Facebook’a, czy właściciele innych firm z branży IT. Chcemy zobaczyć, jakie cenią wartości, z jakich rodzin się wywodzą itd. Według nas ta właśnie grupa w najbliższych sezonach będzie mieć duże znaczenie, jeśli chodzi o wywieranie wpływu na wiele rozmaitych dziedzin życia.

Wcześniej jeszcze przed okresem kryzysu, kiedy trwało silnie prosperity, prasa mówiła, że nigdy w historii nie było tylu miliarderów. Jednocześnie mieliśmy do czynienia z tzw. peoplemanią, czyli silnym wzrostem zainteresowania życiem gwiazd show businessu. W pewnym momencie po przejrzeniu wiele różnych magazynów wiedzieliśmy, że ten trend nadchodzi. Że to będzie, świecące, drogie, będzie miał miejsce przerost formy nad treścią itd.

Inny przykład. Świat młodych ludzi – tu akurat wiemy, że bardzo ważną rolę odgrywa muzyka. Obserwując to, co dzieje się na rynku muzycznym możemy przewidywać to, co będzie działo się z młodymi ludźmi w kolejnych sezonach. Podobnie internet – obserwując to, co tam się dzieje wiele będziemy w stanie powiedzieć, o tym, co fascynować będzie na przykład 13-latków.

Każdy z tych rynków dyktuje też  swoje wytyczne, daje nam wskazówki, ma swoje charakterystyki itd. Ważne jest, aby poznać i zrozumieć, na przykład, bardzo specyficzne sposoby i kody na opisywanie rzeczywistości stosowane przez 13-latków, które są bardzo hermetyczne i niepodobne do tych stosowanych w innych grupach wiekowych.

Coohunterzy

Kto zajmuje się  zbieraniem takich obserwacji, jakie są  to osoby, jakie muszą mieć  cechy?

Sukces Promostylu opiera się na dwóch filarach. Pierwszy polega na tym, że od początku naszej pracy staraliśmy się słuchać opinii ludzi pochodzących z bardzo różnych środowisk. Drugi to, że bardzo wcześnie zaczęliśmy korzystać z pracy freelancerów.

Uważam, że aby móc dobrze identyfikować  trendy nie wystarczy opierać się jedynie na pracy 30 wciąż tych samych osób. To zdecydowanie za mało.

Jakie ma Pani na myśli środowiska?

Są to przede wszystkim zespoły kreatywne – osoby twórcze, otwarte, mające  niepospolite myślenie, nieprzywiązane jedynie do tego, aby podążać  za  pierwszym szlakiem myśli, czy patrzące jedynie na to, co wydaje się być oczywiste i łatwe do przewidzenia, zadające sobie wiele, czasem zupełnie nie-logicznych z pozoru pytań, gotowe na dyskusję.

Zapraszamy designerów, historyków sztuki, socjologów, współpracujemy na przykład z head-designerem z zespołu sportowego, rozmawiamy też z artystami.

Staramy się aby na takim spotkaniu pojawiła się osoba, która posiada zupełnie nowe spojrzenie na rzeczy, które wydają nam się już dobrze znane.

Ostatnio zaprosiliśmy dziewczynę, która pracuję w charakterze freelancera i zajmuje się głównie marketingiem, marek kosmetycznych. Współpracuje z wieloma dużymi koncernami kosmetycznymi.

Jej spojrzenie na to, czego poszukiwaliśmy dla rynku bieliźnianego, na przykład, kompletnie nas zaskoczyło i pozwoliło nam pójść dalej, zrozumieć głębiej pewne rzeczy, które wydawały się nam już dobrze obeznane – o to tu właśnie chodzi.

Oprócz obserwacji, osób, które taką obserwacją się  zajmują w śledzeniu trendów ważne są  także określone miejsca, w których powstają  nowe trendy. Do tej pory mówiło się,  że takimi miejscami są miasta, jak: Tokio, Paryż, Nowy York…

…Londyn, ale też  Skandynawia ze względu na design, twórcze Włochy, Holandia. Jednak nie chcemy tutaj wykluczać jakichś mniejszych miejsc. Ważną role odrywa internet, a szczególnie blogi.

Dla trendów zwłaszcza w obrębie mody są to bardzo ważne, opiniotwórcze i inspirujące miejsca. Oprócz takich dobrze znanych blogów, jak The Sartorialist, Garnce Dore, Bryan Boy, Sea of Shoes będzie nas także interesować to, co pisze trzynastoletnia  blogerka Tavi Gevinson, która robi to wspaniale, ma wyjątkowe poczucie stylu i unikalne spostrzeżenia…

O sile blogów może też świadczyć jedna z  inicjatyw Louis’a Vuitton’a, soundwalk, który do współpracy zaprosił znane blogerki piszące o modzie.

Świetna i udana inicjatywa Burberry przy współpracy ze Scottem Schumanem (twórca Sartorialist) – Art of the Trench lub inicjatywa wydawnictwa Penguin – We tell stories

W pewnym sensie, zatrzymując się tutaj,  piszemy nową historię. Piszemy ją w Internecie. A idąc dalej, będziemy też mieli do czynienia z nową falą grafików. W dużej mierze grafików komputerowych. Warto spojrzeć na taki fenomen jak Literaly Organizm lub prace Maxima Azzarello (prace na bazie planu paryskich linii transportu miejskiego).

Trendbooki

Dobrze, jak już mamy zebrane obserwacje, znaleziska i zostały one opracowane to rozumiem, że potem zaczyna się  praca nad trendbookiem, tak?

Tak

Co to takiego w ogóle jest ten trendbook?

Trendbook można określić, jako pewne narzędzie konceptualne. Jest to wiedza o trendach zawężona do danej branży przedstawiona w sposób bardzo graficzny i kreatywny. Z jednej strony, jest dużo informacji szczegółowych, które trzeba czytać kropka w kropkę, a z drugiej strony jest wiele elementów graficznych, które swoją formą inspirują i wskazują drogę do pracy nad trendami w danym sezonie.

Trendbook zawiera pewne propozycję konceptów, tzw. product development, czyli sugestie i informacje na temat produktu, jego wyglądu, w niektórych trendbookach zawarte są dodatkowo informacje o komunikacji marketingowej.

Ale czy wtedy pracujecie jedynie dla konkretnego klienta, czy też  może mieć do tego dostęp wielu różnych klientów?

Tak i nie. Oczywiście, na przykład takim trendbookiem sportowym będzie zainteresowana firma odzieżą sportową, ale również robiąca deski surfingowe, czy też właśnie sprzęt sportowy…

Czy wydajecie tylko trendbooki poświęcone konkretnej branży, czy też znajdziemy także i takie, które mają na celu wskazanie jakichś bardziej ogólnych tendencji, które będą dominować i objawiać w różnych dziedzinach?

Są i takie, jak najbardziej. Na sezon przygotowujemy trzy trendbooki ogólne, później już właśnie 12 branżowych.

Do trendbooków ogólno tematycznych na pewno można zaliczyć Influences Style Design, jak sama nazwa mówi jest on najbardziej obszerny tematycznie i zwykle jest kupowany przez agencje reklamowe.

Ogólny charakter ma także Color Book prezentujący analizę i refleksję kolorystyczną oraz Textiles – najbardziej zmysłowy ze wszystkich. Jest opracowaniem na temat tekstyliów. Zainteresowane są nim bardzo różne firmy: od Lego poczynając, przez firmy zajmujące się produkcją telefonów komórkowych, które szczególną uwagę przywiązują sprawom dotyku oraz firmy kosmetyczne, które niejednokrotnie właśnie tam szukają inspiracji na dany sezon.

Implementacja trendów  – praca z trendbookiem

Czy każdy jest w stanie dobrze odczytać trendbook, czy też powinien wcześniej do tego jakoś się przygotować?

Na podstawie własnych obserwacji mogę  powiedzieć, że nie każdy jest od razu na to gotowy. Co wcale nie oznacza, że nawet osoby trochę mniej doświadczone nie są w stanie znaleźć wiele inspiracji. Jednak z pewnością więcej skorzystają te, które wcześniej korzystały z podobnych opracowań albo, które są w stanie poświęcić na to więcej czasu.

Oczywiście uważny czytelnik od razu jest w stanie dostrzec prezentowaną estetykę, czy poczuć określony klimat, obcując z samym obrazem, grafiką. Ale znacznie więcej skorzysta wtedy, gdy zwróci uwagę na niuanse, będzie w stanie odnieść je do innych kontekstów, znaczeń, powiązać ze swoim doświadczeniem, własnymi obserwacjami. Ważne jest tutaj, aby umieć odnaleźć klucz, w jaki układa się prezentowana informacja. Na pewno jest to wdzięczna lektura, ale wcale nie taka łatwa.

Jak często wydawane są  trendbooki?

Możemy powiedzieć, że wydawane są one, co pół roku, natomiast plan edycji jest tak różny, że właściwie pojawiają się, co trzy miesiące.

Na przykład analiza kolorystyczna ukazuje się dwa razy w roku. Jeżeli jest pan zainteresowany, na przykład kolorem i najpierw chce pan opracować aspekt kolorystyczny produktu, czy komunikacji to ma pan kolor wcześniej, a potem, na przykład za trzy miesiące może mieć pan dostęp do opracowania na temat form, kształtów, które zawiera także sugestie dotyczące estetyki, design’u.

Prócz trendbooków wydajemy, co dwa miesiące tzw. flash hints, – czyli gorące wskazówki dotyczące dopiero, co wyłaniających się trendów, które w niedługim czasie mogą zacząć dominować na rynku.

Czy informacje zawarte w trendbokach dotyczą tylko następnego sezonu, czy też można z nich się dowiedzieć tego, co na przykład będzie silnie wiodące dopiero za dwa lata?

Color Book i Influences Style Design starają się przewidzieć tendencje, które rozwiną się w okresie następnych dwóch lat. W trendbooku Influences na jesień/zimę 2010/11 przygotowanym w 2008 roku mówiliśmy na przykład o rodzącej się tendencji Luminescent Vegetal, którą teraz wszyscy możemy zaobserwować w filmie AVATAR.

Wszystko zależy od tego, dla jakiego rynku Pan pracuje. Jeśli pracuje pan np. w firmie produkującej obuwie, to obowiązuje Pana trendbook z danego sezonu – do stworzenia kolekcji np. wiosna / lato 2011. Ale jeśli pracuje Pan w agencji reklamowej, albo tworzy Pan nowy koncept samochodu to w tym momencie ważne żeby Pan znał wszystkie opracowania, te najświeższe przede wszystkim, bo w pewnym sensie nie obowiązuje już tutaj sezonowość, interesuje wtedy Pana najnowszy, Trendbook Influences Styl Design z jesień/zima 2011/12, czy nawet okresu letniego 2012.

Koniec wielkiej brawury – okres post-kryzysu

Zmieńmy trochę  temat naszej rozmowy. Mówi się,  że ten czas kryzysu, nawet, jeśli ten kryzys powoli się  kończy, chociaż tu są  opinie podzielone i różnie się  myśli o nadchodzącej przyszłości, że on generalnie zmieni konsumentów. Jeżeli nawet gospodarka powoli zacznie odzyskiwać siły to ślad, jaki pozostawił  kryzys pozostanie. Czy może Pani powiedzieć, czy już  coś wiadomo, jakie tendencje, czy trendy będą  dominować, czy rozwijać w następnych dekadach, czy następnych latach?

Na pewno będziemy mieć do czynienia z dużym szacunkiem dla konsumenta. Myślę, że właśnie teraz jeszcze mocniej będą rozwijać się inicjatywy związane z odpowiedzialnością społeczną i transparentnością przedsiębiorstw wobec klientów.

Dziać się będzie to nie tylko za sprawą samego kryzysu, ale także pod wpływem tego, co obecnie dzieje się w internecie. Wszyscy obserwujemy dynamiczny rozwój serwisów społecznościowych, co powoduje drastyczną zmianę relacji: marka-klient. Nagle marki zostały zmuszone do odnalezienie się w zupełnie innym, odmiennym niż dotychczas kontekście.

Powoli maleje znaczenie klasyki, która właśnie bardzo widoczna była w okresie kryzysu. W krajach Europy Zachodniej i na świecie istnieją marki, które mają ponad 40-letnie doświadczenie. Zazwyczaj w takich sytuacjach, jak kryzys zaczynają odwoływać się do swoich tradycji. Przykładem mogą tu być działania firmy DIESEL, która na 30 lecie swoje kultowe jeansy zaproponowała w ilości 30 000 par po 30 euro!

Teraz nadchodzi okres, w którym będzie większe przyzwolenie dla kreatywności. W pewnym sensie myśli się o kreatywności jak o dźwigni, która z tanich materiałów i za pomocą prostych konceptów „będzie mogła stworzyć” produkty o wielkiej atrakcyjności i uroku.

Czyli tendencje związane z bezpieczeństwem, tradycją będą powoli tracić  na znaczeniu? Czy zatem można użyć  tu takiej metafory, że ludzie powoli wyglądają zza zasłony i próbują czegoś nowego doświadczyć, czy tak to można powiedzieć?

Tak, ale jednocześnie chyba jednak nie ma takiego Wielkiego Wow!!! Wielkiej śmiałości, Brawury!. Aczkolwiek jest przyzwolenie na pomysły pozytywne, pomysły oznaczające się respektem dla świata, także w kontekście zaangażowania społecznego.

Możemy się również spodziewać, w czasach postkryzysowych, zwrócenia się klientów, tych poszukujących, „transgresyjnych”, w kierunku ornamentyki, zdobnictwa, akumulacji motywów. Da im to dodatkowo możliwość odróżniania się, której oczekują.

Patrz prace Frederica Morella, Graysona Perry.

Z produktów: zabawny chodnik samochodowy japońskiej marki sundayland (dział akcesoria).

Już od jakiegoś czasu obserwujemy też nasilający się trend powrotu do  romantyzmu, powrotu do świata marzeń, szczególnie u ludzi młodych.

Ale czy to powrót do estetyki takiego prawdziwego XIX wiecznego romantyzmu? Niektórzy mówią  także o powrocie dekadentyzmu?

Jest rzeczywiście taka tendencja, którą określić można, jako Dark.. Generalnie wiadomo, że młodzież niesie ze sobą zawsze element niepokoju, buntu, pociągu do „ciemnej strony”. Przychodzi mi tu na myśl film „Paranoid Park”, który odnosi się po części do tego, o co pan pyta, ale Dark to tylko jeden z odcieni nadchodzących tendencji i to wcale nie najsilniejszy.

Nowe „Millennium”

Jak mówimy o filmach, to chciałbym tutaj nawiązać do dwóch takich filmów. Pierwszy to Harry Potter. Peter Sloterdijk powiedział  kiedyś, że prawdziwym bohaterem czasów neoliberalizmu był  Harry Potter. Dla tego niemieckiego filozofa opowieść o Hardym Potterze zawiera wizję świata pozbawionego realnych granic. Jest to historia, która nakłaniała całe pokolenie czytelników, by odkryło w sobie czarodzieja.

Akurat teraz pojawił  się inny film zrealizowany także na podstawie książki, która odniosła może nie tak duży sukces jak saga o Hardym Potterze, ale jednak było o niej przez jakiś  czas bardzo głośno. Mam tu na myśli trylogię  „Millennium” autorstwa szwedzkiego pisarza Stieg’a Larsson’a. Czy sukces tej historii również nie można wytłumaczyć pewnym społecznym kontekstem, nastrojem, który mamy obecnie i spróbować go odczytać, jako metaforę zawiedzionych nadziej? Czy też nie zapowiada ona tego trendu, o którym Pani już tutaj wspominała, a polegającym na konieczności większego otwarcia się przedsiębiorstw na konsumentów?

Ciekawe, co Pan mówi o tej książce. Ja z kolei odczytałam ją w kontekście niepokoju i strachu przed wyciekiem danych, również danych osobowych. Oczywiście można tam zobaczyć wiele wątków o charakterze socjologicznym, jak na przykład problem relacji kobiet i mężczyzn.

Jednak z postacią głównej bohaterki, jaką jest Lisbeth Salander wiązałabym przede wszystkim strach przed nowymi technologiami i tym, co mogą spowodować w przyszłości. Jednocześnie bardzo ciekawa jest tutaj także ta estetyka mrocznej Szwecji. Larsson pokazuje Szwecję zupełnie inaczej niż do tej pory byliśmy przyzwyczajeni.

Czyli uważa Pani, że taki łatwy dostęp do danych, można tu wspomnieć  na przykład o serwisach społecznościowych, gdzie tych danych coraz więcej zostawiamy zaczyna budzić niepokój. Czy w pewnym momencie ów niepokój może spowodować, że ludzie zaczną powoli wycofywać się z odkrywania swojej prywatności w sieci?

Internet wyprzedził nas pod wieloma względami. Jest trochę tak, że nie nadążamy za wszystkim także, jeśli chodzi o kwestie prywatności, inwigilacji danych, czy w końcu praw autorskich. To na pewno temat do refleksji i dyskusji, czy ma to iść w stronę  większej kontroli i reglamentacji trudno mi powiedzieć na tym etapie. Warto przyglądać się temu, co się dzieje w tym zakresie. Sama jestem ciekawa, w jakim kierunku tak kwestia będzie  ewoluować.

A tak zupełnie już na zakończenie naszej rozmowy. Czy może Pani powiedzieć, czym się różni spojrzenie polskich menedżerów na dziedzinę, jaką jest poszukiwanie nowych trendów od szefów firm działających na Zachodzie?

Różni się niewiele. Mamy dobrych menedżerów. Ja osobiście cieszę się że coraz więcej polskich firm korzysta z naszych usług i docenia wiedzę płynącą z identyfikowania nowych trendów aby rozwijać swój biznes.

Gdybym trochę na siłę poszukiwała różnic, to powiedziałabym tylko z przymrużeniem oka, że polski menedżer jest bardziej ambitny, a zachodni bardziej otwarty i eksperymentujący. Liczę na to, że zwracanie uwagi na nadchodzące trendy będzie w Polsce zyskiwać tylko na znaczeniu.

20 thoughts on “„Be connected”, czyli bardzo wszechstronna obserwacja świata – wywiad z Renatą Chomicz

  1. The world has come a long way and the increasing number of people using free online
    dating services has proved that online dating is definitely growing
    with its popularity everyday. Often that mask can actually allow
    people to be more honest about themselves and as a consequence love can bloom.
    If a man is lacking in confidence, then it is important for him to work at activities to build that confidence up.

  2. https://mauricioandrichf.wordpress.com/?p=14 pisze:

    Very easy too put in (just fit and twist onto the naked showesrhead pipe) – and I’m not skilled inn house improvement.

  3. straight from the source pisze:

    As with every profession, having the precise instruments for the commerce is significant to your success.

  4. Thhey also should face automobile problems ljke flat tires, engine repair and
    plenty of different work-related hazards.

  5. Norml electrical outlets do not carry sufficient electricity tto energy these massive machines.

  6. Although it varies bby state, on common you will waht too
    complete two thousand hours oof on-the-job coaching for each year of the program.

  7. the advantage pisze:

    International Standard: Copper wires are globally accepted forr different typs off
    wiiring functions in both residential and industrial buildings.

  8. You will first have to apply for an electrician apprenticeship via the Nationwide
    Elecctrical Contractors Association.

  9. The disllaced electrons are collected in a grid sample
    of wiring printed on the cells.

  10. previous pisze:

    It is usually said that all the frustrations are gone when you’ve gott Electrician Houston on tthe job.

  11. Get More Info pisze:

    When you can complete the repairs byy yourself then the price of the repair will drop dramatically.

  12. check my site pisze:

    Therefore, in the occasion of choosing residential orr industrial
    electrician Arizona residents must be careful inn completing this task.

  13. check this pisze:

    Second way is electroplating, by which electrical prices or rectifiers
    are used to tinn copper.

  14. I love what you guys are usually up too. This sort
    of clever work and coverage! Keep up the good works guys I’ve you guys to blogroll.

  15. this pisze:

    You should take part in a contest for one of the greatest
    websites online. I will recommend this blog!

  16. I am not certain the place you are getting your info,
    but good topic. I needs to spend a while finding out much
    more or understanding more. Thanks for magnificent info I used to be
    searching for this info for my mission.

  17. It’s very simple to find out any matter on web as compared to books, as I found this post at this website.

  18. Hi my family member! I wish to say that this post is awesome, nice
    written and include approximately all important infos.

    I would like to see more posts like this .

  19. Thanks , I have just been looking for information about this topic for ages and
    yours is the best I have came upon till now. However, what concerning the
    conclusion? Are you sure about the supply?

  20. I used to be suggested this website by means of my cousin.
    I am now not certain whether this publish is
    written by way of him as no one else know such distinctive about my trouble.
    You’re incredible! Thank you!

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d bloggers like this: