Przyszłość mediów – synteza człowieka i technologii

W okresie ostatnich kilku lat nic tak nie wzbudza emocji, jak dyskusja o przyszłości prasy. Mamy do czynienia z różnymi stanowiskami i wizjami od zupełnie skrajnych, że prasę czeka nieuchronna śmierć lub wręcz przeciwnie prasa jeszcze długo będzie się cieszyć dobrym zdrowiem do wyważonych i umiarkowanych, według których prasa będzie funkcjonować, ale musi poczynić klika istotnych zmian aby przetrwać.

Ale wystarczy przeczytać coś takiego, cytuje za gazeta.pl:

„Ten rok przejdzie do historii jako jeden z najbardziej tragicznych w dziejach prasy. W USA zbankrutowało już kilka gazet lokalnych (w tym „Seattle Post-Intelligencer” czy „Rocky Mountain News”). Zamknięcia ledwo uniknął „Boston Globe”, a wnioski o ochronę przed wierzycielami złożyli wydawcy „Chicago Tribune” oraz „Chicago Sun-Times”).

żeby poczuć, w jakiej sytuacji znalazła się obecnie prasa. Uzupełnieniem niech będzie poniższy wykres. Wpływy z reklamy w prasie w Stanach Zjednoczonych zaczęły spadać już od III kwartału 2006 roku – potem mamy równie pochyłą, czyli główne źródło przychodów amerykańskiej prasy wysycha z kwartału na kwartał – w okresie ostatnich trzech lat wyparowało z rynku reklamy prasowej w sumie 2,6 miliarda dolarów, (na podstawie Newspaper Association of America).

q1 2009 newspaper ad sales rate

W Polsce prasa też nie ma się najlepiej. Według szacunków firmy CR Media najmocniej wydatki na reklamę spadły właśnie w prasie, bo w I kwartale 2009 roku były one niższe o 19,6%, zaś w przypadku prasy codziennej spadły nawet o prawie o 25% w porównaniu do analogicznego kwartału 2008 roku.

Jakiś czas temu przeczytałem bardzo ciekawy scenariusz dotyczący przyszłości mediów. Jego twórcą jest David Tow, australijski myśliciel, dziennikarz, twórca strony o dość zastanawiającym tytule „The Theories of Everything”. Jego artykuł, w którym snuje on swoje wizje na temat rynku mediów też nosi tytuł dość zaskakujący „The Future of the Media – Human and Web Synthesis

Tow jest ambitny w snuciu swoich prognoz, bo dotyczą one następnych 50 lat. Czyli, co czeka media w nadchodzącym pięćdziesięcioleciu? Zacznijmy od najbliższej nam przyszłości, czyli od roku 2010.

2010

Prasa zostaje zmuszona do bezwarunkowej adaptacji modelu mediów online.

Następuje drastyczny spadek przychodów z reklamy. Wydania papierowe dzienników tracą pieniądze z reklamy na rzecz internetu, jednocześnie wydania online dzienników nie generują wystarczających przychodów, aby pokryć koszty swojej działalności, bo pieniądze od reklamodawców płyną gdzie indziej (google, serwisy tematyczne, blogsfera).

W konsekwencji następują masowe zwolnienia dziennikarzy i innych pracowników zatrudnionych przez wydawnictwa prasowe (Tow piszę nawet o liczbie 12 tysięcy zwolnionych pracowników – ma tu na myśli rynek amerykański).

Następuje redukcja objętości wydań papierowych, postępuje ograniczanie liczby specjalnych wydań lub artykułów prezentujących opinie, komentarze, analizy. Wzrasta liczba krótkich informacji dostępnych drogą online w formie tekstu, plików audio i video.

Równocześnie wzrasta znaczenie blogów i niezależnego dziennikarstwa, a także nowych źródeł informacji (lokalni informatorzy, dziennikarstwo obywatelskie).

Postępuje rozwój nowych kanałów dystrybucji treści (telefony komórkowe, smartfony).

2020

Tradycyjna, darmowa telewizja naziemna powoli traci pozycję wśród wielu telewizji kablowych podobnie dzieje się z reklamą telewizyjną.

Zmiany prowadzą w kierunku wielu kanałów TV dostępnych przez internet, których zawartość dostępna jest o każdej porze poprzez różne kanały dostępu (internet, video on demand, telefonia komórkowa, palmy, smartfony, playstastion, innego typu interfejsy zlokalizowane w urządzeniach AGD, Audio-Video).

Newsy, informacje mogą być dowolnie przeszukiwane, personalizowane, filtrowane i są dostępne na każde żądanie użytkownika, o każdej porze i w każdym miejscu.Wszystkie media drukowane włączając w to książki, magazyny zaczynają funkcjonować w modelu online, dużą popularność zyskują elektroniczne czytniki, smartfony, pamięci typu flesz o pojemności kilku terabajtów.

Swoja potęgę umacniają takie firmy, jak Google, Amazon, czy też Microsoft, które coraz bardziej przybierają model wielo-kanałowego dostarczyciela różnych treści i informacji.Upowszechnia się bezprzewodowy dostęp do informacji – treść dostępna jest w każdym miejscu i o każdej porze. Pojawiają się multipleksy informacji, które oferują nie tylko treści telewizyjne, ale też książki, artykuły, muzykę. Dzięki możliwości bezprzewodowego dostarczania posiadanych treści są w stanie oferować spersonalizowany i natychmiastowy dostęp do swoich zasobów.Tak na marginesie na youtube dostępna jest inspirująca wizja rozwoju rynku usług mobilnych właśnie do 2020 roku.

Umacnia się pozycja światów wirtualnych, które stają się równorzędną i popularną formą dostarczania rozrywki, newsów i innych materiałów do nie dawna oferowanych przez tradycyjne media.

Równocześnie pozycję umacniają społeczne gry online, które stanowią poważną konkurencję dla innych mediów. Newsy, a także sport stają się interaktywne i mogą być integralną częścią gier i innych form rozrywki. Pojawiają się gry trójwymiarowe, funkcjonujące w holograficznej przestrzeni.

Swoją pozycję umacniają niezależni twórcy lub grupy blogerów, dynamiczny rozwój przeżywają strony typu twitter, wiki i inne sieciowe miejsca konwersacji, wymiany informacji i wzajemnych kontaktów. Treści te są agregowane przez duże serwisy oraz sieci społecznościowe. Użytkownicy mogą tam znaleźć treści dotyczące każdego aspektu ich społecznego życia.

2030

Tradycyjna telewizja naziemna przestanie istnieć i do historii przejdzie spot reklamowy. Reklama zacznie funkcjonować na takich samych zasadach, jak inne dostępne treści, które są dostępne na żądanie.

Dystrybucja treści telewizyjnych odbywać się będzie przez coraz większą liczbę różnorodnych kanałów, także przez serwisy społecznościowe.

Telewizja zamieni się w setki spersonalizowanych kanałów o wąskiej tematyce. Na równych prawach obok profesjonalnej produkcji telewizyjnej funkcjonować będzie bogata oferta niezależnych twórców i producentów.

Niezależni producenci filmów i video zaczną organizować się w małe grupy twórców, które niejednokrotnie funkcjonować będą wirtualnie. Ich twórczość będzie kierowana na wąskie i niszowe grupy odbiorców.

Treść oferowana przez telewizyjne kanały tematyczne coraz częściej tworzona będzie w czasie rzeczywistym i oferować widzom dostęp do aktualnych wydarzeń sportowych i innych dużych imprez.

Wszystkie newsy i informacje dotyczące wydarzeń geopolitycznych, prognozy pogody, wydarzeń gospodarczych, rynków finansowych, sztuki, kultury, rozrywki i technologii będą zarządzane automatycznie i w dużej mierze sposób ich dostarczania będzie niezależny od ludzkiej interwencji.Takie materiały, jak: analizy, opracowania, raporty będą publikowane przez niezależnych specjalistów i w niewielkim stopniu będą mogły być kontrolowane przez konkretne firmy i organizacje działające na rynku mediów.Cały czas będą ścierać się ze sobą dwie główne tendencje:

Z jednej strony, umacniać się będzie pozycja takich graczy, jak Google, czy Microsoft – firmy te staną się największymi potęgami na rynku mediów i reklamy.

Z drugiej strony, bardzo silnie swoją obecność zaznaczy wielu niezależnych twórców informacji.

Dziennikarstwo obywatelskie nadal bardzo aktywnie wyznaczać będzie kierunki rozwoju mediów. Niezależni twórcy w tworzeniu i dzieleniu się treścią będą respektować zasady nowego paradygmatu regulacji praw autorskich (Global Commons), co sprzyjać będzie rozwijaniu nowych pomysłów, kreatywności i rozwoju niezależnej kultury.

2040

Tradycyjna reklama w takiej formie, jakiej do tej pory funkcjonowała (spoty w telewizji, spoty radiowe, ogłoszenia w prasie), czyli reklama funkcjonująca, jako szum, perswazja, niechciany przerywnik treści, które użytkownicy chcą oglądać, czytać, słuchać stanie się zamierzchłą przeszłością.

Informacje o produktach i usługach będą dostępne przez niezależne, wiarygodne sieci, których zadaniem będzie ocena i dopasowanie do potrzeb użytkowników. Dopasowanie to odbywać się będzie w oparciu o narzędzia sztucznej inteligencji i analizy semantyczne.


2050

Wielkie organizacje skupiające media umrą wraz z ostatnimi medialnymi baronami i dynastiami. Zamiast nich zaczną powstawać liczne, kreatywne, nieduże medialne przedsiębiorstwa funkcjonujące wspólnie w globalnej i inteligentnej sieci.

Media stracą swój perswazyjny charakter i funkcje rejestrowania lokalnych i globalnych doświadczeń. Ich ewolucja postępować będzie w kierunku nowych form wiedzy zanurzonych w ludzkiej cywilizacji – powstaną zautomatyzowane kolekcje dostępne przez czułe czujniki zawierające każdy artefakt kulturowej działalności człowieka, dostępne błyskawicznie i bezpośrednio przez ludzki mózg.

Powstanie Web 5.0 – synteza ludzkiej i cybernetycznej wiedzy.

Reklamy

2 thoughts on “Przyszłość mediów – synteza człowieka i technologii

  1. bypass icloud pisze:

    Can you tell us more about this? I’d want to find out more details.

  2. you are really a good webmaster. The website loading
    velocity is incredible. It seems that you are doing any distinctive trick.
    Moreover, The contents are masterwork. you have performed a wonderful task
    on this matter!

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: