TNS i Gfk razem

Nie mogłem się powstrzymać aby nie napisać parę słów na ten temat. TNS i Gfk – jedne z największych firm badawczych na świecie postanowiły się połączyć. Wydarzenie to w sumie nie powinno nikogo dziwić. Od lat na światowym rynku badań obserwować można silny trend do konsolidacji. Duże firmy albo przejmują mniejsze albo postanawiają połączyć swoje siły z innymi dużymi organizacjami. Podobne tendencje występują także na rynku firm, które są klientami instytutów badawczych.

 

Mimo to połączenie dwóch tak dużych grup badawczych niesie ze sobą poważne konsekwencje zarówno dla światowego, jak i też polskiego rynku badań.

 

Nowa firma o nazwie Gfk-TNS będzie drugą, pod względem uzyskiwanych przychodów firmą badawczą na świecie zaraz po grupie Nielsen, a jej wartość rynkowa osiągnie poziom około 4 miliardów dolarów. W wyniku fuzji jej usługi dostępne będą w 111 krajach. Nowa firma będzie obsługiwać także największe korporacje, które raczej nie żałują pieniędzy na badania rynku, takie jak: Procter & Gamble i Unilever (dotychczas obsługiwane przez TNS), czy Panasonic i Henkel (do tej pory klienci GfK). Obie firmy szacują, że fuzja przyniesie też spore oszczędności, które po okresie trzech lat mają wynieść 76 milionów funtów. Ostateczne sfinalizowanie umowy ma nastąpić w ostatnim kwartale tego roku.

 

Połączenie Gfk i TNS w jeden organizm przyniesie zapewne też poważne zawirowania na polskim rynku badań. Obie firmy w 2007 roku, według danych PTBRiO, miały przychody wynoszące w sumie ponad 100 milionów złotych, co daje im 17% udział w rynku. Oznacza to tylko tyle, że jeśli dynamika wzrostu przychodów nowopowstałej firmy, a także pozostałych firm utrzyma się na tym samym poziomie, co w 2007 roku to uzyska ona automatycznie palmę pierwszeństwa w rankingu polskich firm badawczych i wyprzedzi dotychczasowego, wieloletniego lidera, jakim była firma MillwardBrown SMG/KRC.

 

Fuzja też jeszcze bardziej skonsoliduje polski rynek badań. W 2007 roku wartość przychodów uzyskiwanych przez pięciu największych graczy stanowiła ponad 51% wartości całego rynku. Fuzja TNS i Gfk sprawi, że teraz podobny udział w rynku uzyskają w sumie tylko cztery firmy, jak: Gfk-TNS, MillwardBrown SMG/KRC, AC Nielsen Polska oraz grupa IPSOS.

 

Reklamy
Otagowane , , , , , , , , , , ,

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: